Svårridna hästar..?

Är det bara jag som tycker det är ett sammanträffande att alla bloggare verkar ha svårridna hästar? Tycker det är ett väldigt tjat om hur svåra deras hästar är, hur bra jobb de gör med sina hästar och hur lite de får gratis. Kanske inte bokstavligen, men där är ju ungefär det som många försöker säga.

Samma när man pratar med vanligt folk öht, varför försöker man få sin häst att verka svår? Syftar inte alls på någon speciell, men jag upplever i alla fall att det är så ibland. För helt ärligt, vem skulle bli imponerad av dig bara för att du har en svår häst? Snarare tvärtom, om man har har en välriden, lättriden och lydig häst. Självklart behöver den inte vara lättriden bara för att den är lydig, men ni fattar.

Och vad är egentligen en "svår" häst? Finns det svåra hästar, eller är det bara att vi passar olika med olika hästar? Själv ville jag knappt provrida Hansi efter att ha provat två andra "enkare" ponnyer på samma ställe, för att han såg lite svår och jobbig ut. Men när jag satt upp var han den mest lättridna av dom alla. Fick veta att han brukade visa de som kräver lite mer ryttare sist. Men jag upplevde Hansi som väldigt lättriden, antagligen för att han var min typ av häst.

Så vad man definerar som en lättriden eller svårriden häst beror ju på vad man är van vid osv. Vissa tycker ju att en häst är svårriden till exempel för att man inte kan rida den i form. Men vad är egentligen problemet? Jo, antagligen ryttaren från början. Eller kanske att hästen är hård i munnen och tar bettet, men vad är egentligen problemet? Blir verkligen en häst sån av sig själv? Knappast. Eller att den stannar på hinder. Det finns an anledning till det, så är det faktiskt. Så en svårriden häst behöver inte vara hästen, utan kan  lika väl vara ryttaren.

Så enligt mig visar en lättriden häst att ryttaren har gjort ett bra jobb med den. Blev lite rörigt nu, och vet inte vad jag riktigt ville få fram men aja, kände för att skriva nåt bara!

En bild på världens utan tvekan finaste ponny, någonsin! Min otroligt fina gamla Mysan<3



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0