Låt storstadshästarna också få vara hästar...!

Har ganska nyligen börjat kika in på en ny blogg lite då och då. Nämligen Tyras hästblogg, Darios.se. En bra hästblogg, med ordentligt skrivna texter. Till skillnad från en del andra stora hästbloggar där de felstavade och särskrivna orden är fler än de rättstavade. Usch, klarar inte av att läsa sånna texter! Blir väldigt jobbigt i längden. Men denna är faktiskt bra på det sättet.

Men en sak som jag reagerade på - hästhållningen på Östermalms ridskola! Verkar ändå som att de har rätt så bra rykte om sig, med bra hästar och ridlärare och så. Men hästarnas vardag verkar inte vara något att hurra för om jag ska vara ärlig...

På Östermalms ridskolas hemsida stod det "en timme om dagen i hage (el två timmar om du väljer att skaffa en ”hagkompis”)" Alltså... en timme?! Ridskolehästarna på Kulis är ute 6-7 timmar, vilket jag tycker är ganska lite (de kommer in vid 2-tiden), så därför låter vi våra hästar gå ute tills vi kommer på kvällen. Så våra hästar kanske går ute 10 timmar om dagen +/- någon/några timmar. 1 timme... alltså det tycker jag inte är okej under några omständigheter. Förutsatt att hästen är frisk då, förstås. Tänk er själva, att hästen tas ut någon gång på dagen, sen får den stå ensam i en liten rasthage i en timme, för att sen fortsätta resten av dygnet inne i sin box. Det ÄR synd om hästarna, så är det bara. Hur mycket man än försöker försvara det och komma med argument som att "jag rider varje dag, ibland två gånger om dagen" köper jag inte ens för fem öre.

Menar absolut inte att det är synd om alla hästar som inte får gå ute 24 timmar om dygnet med 11629289 kompisar, det är inte grejen. Men hästar har rätt till ordentlig utevistelse, det går inte att försvara. Och nu snackar jag såklart om "vanliga" hästar, inte hästar värda miljontals kronor. Men EN timme är faktiskt FÖR lite!

Tror inte att Hansi är den enda som uppskattar att vara ute på i det sköna vädret!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0