Hoppning!!

Hoppträningen förut gick rätt bra. Jag är nöjd, trots att allt inte satt till 100%. Hansi var vääldigt pigg och uppspelt, lite stressad med. Tror det var för att det var så många andra hästar med. Har dessutom inte hoppat ordentligt på hela året.... Men ska nog träna för Karin nästa helg igen :)

Vi fick börja med att hoppa en serie, först bak och fram. Alltså hinder - tre språng - hinder - ett språng - bom - två språng - bom. Hoppas ni fattar? Vi hade ganska trång mellan, just för att man skulle komma i en kontrollerad och lugn galopp genom hela serien.

Man brukar ju hoppa bommarna/sockerbitshindren först, men när vi vände på det så fick man träna på att ta tillbaka hästen om den ville öka tempot, vilket Hansi gärna ville. Så lite lydnadsträning blev det där. Sen när vi vände på det så fick jag försöka rida så kort galopp som jag bara kunde. Då blev det lite halvdana språng, men det gjorde inget, för målet var ju att han skulle lyssna på fårhållningarna och lyssna tillbaka. Så nästa gång skulle jag komma på serien med samma tänk - men inte agera lika mycket. Då blev det perfekt och han hade lärt sig att vänta mer på att hindrena skulle komma, än att bara öka på.

Sen hoppade vi en liten bana med travbommar till ett kryss, serien, en studs, ett och en båge/linje med en oxetr till ett räcke. Oxern, räcket och serien låg på 1m på banan.

Men överlag så är jag nöjd med honom! Fick i hemläxa tills nästa gång att jobba MYCKET med bommar på marken, studt och serier, det behöver han. Han behöver lära sig att ta det lugnt över alla bommar/hinder,inte bara första ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0