Störande

Något som förvånar mig - och stör mig, är att många bloggare, stora som små samt även äldre bloggare, skriver inlägg efter inlägg innehållande gramatiska fel i var och varannan mening, särskriver något så fruktansvärt och formulerar hela meningar fel. Visst, ingen stavar 100% rätt, men av så kallade "proffsbloggare" så är väl rättstavade texter det MINSTA man kan vänta sig. Vadå proffsbloggare? Vad är det som är proffsigt liksom? Inte texterna i alla fall.
 
Det heter "hoppträning", INTE "hopp träning". Det heter "jättebra", INTE "jätte bra". Hur svårt kan det vara? Jag menar, det finns inte ett enda sammansatt ord som faktiskt SKA särskrivas i svenskan, simple as that. Det retar gallfeber på mig, helt seriöst! Och ett annat ofta förekommande fel som ser oerhört okunnigt ut är när folk inte kan skilja på sett/sätt, enda/ända och en/än, sjukt irriterande. Läser ju mest hästbloggar, följer flera av de största i Sverige, och det är MÅNGA som skriver rent ut sagt kasst. Med all dagens teknik finns det liksom rättstavningsprogram och liknande, bara att använda!
 
Men som sagt så gäller det inte bara stora utan även mindre bloggar. Sen finns det såklart de som KAN skriva också, till exempel Ingrid och Tyra. Blir både enklare och roligare att läsa då, tycker i alla fall jag. Men det kanske bara är jag, de som stavar fel själva kanske inte heller ser när andra stavar fel? ;) Kanske bara är jag som är lättstörd, kan störa mig på lite allt möjligt när jag är på det humöret ;) Sen är det självklart att alla snubblar på tangenterna ibland, självklart. Att man missar någon bokstav hit och dit tänker man ju inte så mycket på, när det inte är hela tiden återkommande fel. Så svårt kan det väl inta vara, eller...?
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Håller med dig till 100%! Skönt att det inte bara är jag som retar mig på alla felstavade ord ;)

Svar: Jaa, man kan ju tycka att bloggare om några borde ha koll på sånt! ;)
iohlsson.blogg.se

2012-08-01 @ 10:34:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0