Hoppträning

Hopptränade idag med Hansi, vilket var mer än välbehövligt! Snacka om att vi har mycket att träna på. I början var han jättespänd eftersom att det blåste som tusan, så kunde knappt få honom att skritta lugnt utomhus. Sen i ridhuset så hördes ju blåsten rätt mycket, så jag tänkte att nu kommer han aldrig kunna slappna av! Men vi började med lite dressyr/markarbete, och jobbade på att jag inte får lägga upp ett så pass högt grundtempo, utan att hitta ett mer lagom tempo - och därifrån växla upp och ner. Fick kämpa ganska mycket, speciellt i galoppen, men det gav med sig förvånansvärt snabbt faktiskt, och han var verkligen samarbetsvillig. Vi båda två blev allt lite svettiga redan efter uppvärminingen.

Sen fortsatte vi med samma sak fast medett par små hinder på en volt, vilket också kändes skillnad efter bara ett litet tag.  När vi började hoppa linjerna, som var 7 normala språng, så skulle jag rida på 8 språng istället. Fick inte till det så många gånger. Han vill gärna köra sitt eget rejs ibland, men idag fick han inte det. Istället fick jag ta tillbaka honom så mycket jag kunde, även om det blev dåliga språng. Har film från idag som jag tänkte visa, så då vet ni anledningen till att vi för det mesta håller ett ganska lågt tempo, och låter honom gå ganska nära hindren, just för att det var mycket dressyr/markarbete inblandat, för att stärka upp honom och inte låta honom köra sitt rejs på fart genom hela banan. Däremot fick vi det väldigt lätt när vi skulle rida på 7 språng sen igen! Blev inga höjdarsprång idag direkt, men jag fick ut väldigt mycket av träningen, massa saker att träna på. Dessutom var både Hansi och jag både svettiga och trötta efter passet, båda fick verkligen jobba.






LOVE


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0