Hiss eller diss - kalla det vad ni vill!

Förra veckan när vi var i Falköping och tävlade la jag märke till något som jag inte direkt har tänkt på innan. Speakern sa nämligen till både en och två ryttare att ta det lugnt med spöt - vilket ju är hur bra som helst! Jag har fattat det som att det finns lite nya regler kring det här med spöanvänding, och att de faktiskt gör något för att förhindra oschysst användning av spö så är det ju kanon.
 
Anledningen till att jag la märke till det var nog dels att det hördes över hela anläggningen när någon blev tillsagd och sen har jag faktiskt inte hört det mer än någon enstaka gång förut. Tycker som sagt att det är jättebra att dom säger ifrån när någon inte behandlar sin ponny bra. Själv hade jag tyckt att det var hur pinsamt som helst att bli tillsagd om att behandla min häst väl, och jag hoppas verkligen att dom som blev tillsagda skämdes och har vett nog att inte göra om det.
 
Dessutom var överdomaren lite överallt och sa till dom som betedde sig illa. Verkligen bra tycker jag.
 
Sen har jag inget emot spö som hjälpmedel, det finns ju saker som det kan användas till utan att utsätta hästen för obehag, eller tillrättavisa en häst någon gång om det behövs. Men att smälla til med spöt innan varje hinder tycker jag ser väldigt illa ut.
 
Så det jag ville säga var egentligen bara att jag tycker det är bra att domare/speaker/arrangör/vad det nu kan vara sätter ner foten när hästarna inte behandlas på ett schysst sätt av ryttaren. Hiss till dem!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0